fredag 29 april 2011

Växter från Botaniska trädgården

En dag för en tid sedan tog jag mig tid att åka för att få inspiration i Botaniska trädgården i Göteborg. Det var många vårlökar som blommade och de har ett fint sätt att komponera lökar med annat växtmaterial, som exempelvis låga buskar.




Olika buskars knoppar kan vara otroligt vackra och ha ett prydnadsvärde.



Cornus mas- Körsbärskornellens gula knoppsprickning.

Jag köpte med mig två crèmefärgade Narcissius, två stycken Fritillaris meleagris- Kungsängslilja, en vit förgätmigej och så har jag stuckit i min rostiga ros av järn. Ett betongäpple fick dessutom följa med hem från Kungsblomman, en tète-a-tète från ett garden center och en vacker trädgårdsmästarsax som jag fick då jag som floriststuderande praktiserade hos Valands blommor i Kungsbacka.

Den vackra planschen som en reklambyrå har gjort på uppdrag av Botaniska.




Hepatica x media 'Ballardii'-Stor blåsippa


Skynda dig att göra ett besök på Botaniska trädgården! Det är gratis, men man kan välja att bidra med två tior vid ingången.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...