torsdag 7 april 2011

Tjälen har gått ur marken i Gottskär (Onsala)

Mitt kommande fritidsprojekt är att flytta två stycken Rhododendronbuskar till min styvpappas Rhododendronsamling under en enorm Bonsailiknande tall. Jag provade därför att gräva djupt ned i marken där de står och det gick mycket riktigt väl. De något högre temperaturerna har gjort att det numera inte finns tjäle i de övre jordlagren av marken i Gottskär.

Planteringen kan därmed påbörjas till helgen. Som jag har längtat! Det ska anläggas en fin paradrabatt i en upphöjd bädd utanför ett av mina fönster, där buskarna idag står. Luktärten, Lathyrus odoratus, av sorten 'Franciscus Cuprani' som är ett kulturarv från år 1699 ska stoppas ned i marken i söderläge. Min rostiga klätterskulptur har anlänt från Österlen vilket för att ärten kommer att kunna klättra uppför en kupol på ett vackert sätt.

Meterologer har dessutom utlovat en solig helg så jag ser fram emot att ta fram stora spaden och fylla upp bäddar med redan inhandlat Rhododendronsubtrat!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...