onsdag 30 december 2009

Med svenska som modersmål

Jag hade ett samtal med mina föräldrar i morse. Jag hävdade då att svenskan troligen kommer att försvinna som det första språk vi lär oss, talar och skriver här i Sverige. Jag har måhända fel, men svenskan är ett väldigt litet språk, drygt nio miljoner människor har det som sitt modersmål. Det vore synd om litteratur som Erik Axel Karlfeldts 'Fridolins lustgård och Dalmålningar på rim' och den poesi som Tomas Tranströmers skrev som sedan blev verket 'Samlade dikter' försvann, menade min styvpappa på. Den litteraturen kommer troligen inte att försvinna, men det kommer att bli ännu viktigare att vi får in mer engelska i ämnesundervisningen. Det är redan i dagsläget det använda språket på ett flertal svenska arbetsplatser.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...