torsdag 5 december 2013

Efter drygt två år har jag fått vettig information för att kunna komma åt den här, min blogg, åter igen. Välkomna tillbaka!

Jag kommer att vara föräldraledig under ett drygt år, men ska trots det försöka hinna med att skriva om trädgård och växter, både inom- och utomhus. Vi har dessutom flyttat in ett nytt hus, min man och jag, och till det hör en liten täppa så en del av mina inlägg kan komma att handla om arbetet med den. December månad och jul innebär att det i handeln finns Amaryllis, som egentligen är en vårblommande lökväxt, men odlare har lurat den att tro att vintern redan är över och att det är dags för den att blomma. Det görs genom att lökar av Hippeastrum, på svenska kallad amaryllis, läggs i kylrum och väcks till liv under hösten här på norra halvklotet genom att tas ut i värmen. En del planteras i kruka och substrat och säljs som drivna lökar.

Spara dina lökar genom att efter blomning klippa ned stänglar. Behåll dock bladen för att löken ska ha kraft att tillgodogöra löken så att den ska kunna växa till våren. Den går att plantera ut i krukor utomhus till våren, eller i din rabatt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...